Alla inlägg den 5 juli 2010

Av Therese Sångberg - 5 juli 2010 19:43

Fredagen skulle kompas ut från jobbet för att bege sig hem i solen och jogga med hunna- dock blev jag kvar tills det var dags att stämpla ut, skyndade mig hem ,gick en timme ´med hundarna för att sedan åka på Maxi å handla. Patrik och Gnistra kom på kvällen, som spenderades med fotbolls VM- Vilken match!!
Gnistra var riktigt lycklig över att vara tillbaka, inte för att träffa mig med för Castor & Polluxx!

Lördag morgon joggade vi en kortare runda för att sedan bada, hem och byta om för en heldag på stranden med lite kall rose och jorgubbar! Sällan ha jag skådat sämre simmare än Castor men nu ha hon gjort det -Gnistra tog rekordet som sämsta simmare- ändå så är hon med grabbarna och oss för att simma, haha men mest slår frambena bara rakt ut i luften.
Katti kom på kvällen och vi käkade middag för att sedan fara på wheels och kolla bilar- hur roligt som helst ( jaaa tom jag tyckte de , fast jag inte är ett dugg intresserad av bilar!)
Söndag hade Martin ( Kattis sambo) fixat så vi skulle få pröva Polluxx för Jörgen , en kille som själv tävlar IPO på VM nivå. Polluxx är ju ganska stark så Martin fick ta honom, TACK!!!! samt för du såg Till att POlluxx fina halsband som hann fått av sin Son Earnie gick sönder  Skämt åsido, POlluxx va lika peppad som vanligt, skällde ,kastade sig och ville bara åt armen,- Jörgen gick ganska tufft åt Polluxx ett tag och det va spännande att se- jag testade ju faktiskt honom för att veta om det är ens lönt att köra honom i IPO. Jörgens komentar efter att han fått byta arm att bita på var-han biter som en krokidil, bra,hårt bett! Samt att han är då inte rädd för mig och  han är så självsäker så han behöver inte plocka fram det., han har nästan inge försvar .Han är en utmärkt avelshund för er ras, han har definitivt de egenskaper som borde användas i avel. . (Jörgen sa att han träffat många  olika briarder- Så det var roligt att höra- Dommen löd- Vill du göra ngt anorlunda skall du aboslut köra IPO. Så NU Martin blir du inte kvitt oss- för det blir du som får hjälpa oss!( Martin är för övrigt nästan den enda Figgen i Umeå)Vilket för min del är synd eftersom jag har stoooora problem att Hålla Polluxx  Men å andra sidan är han fantastiskt duktig på figga så jag får den hjälpen istället. Men nu Imorgon blir det att träna om ingångarna... ja och några veckor frammöver.
Söndagkväll tog vi en lång härlig promenad med hundarna, Castor har fullt upp med Gnistra som sliter och drar i honom.Dock åkte Gnistra & Patrik hem imorse och nu är det tomt och lugnt igen..Tyvärr
Direkt efter jobbet idag bytte jag om för att jogga runt sjön med arbetskompisen Johan- han gör det bra som står ut med alla pisspauser,(Polluxx fejkar alltid att han skall pissa då han är trött) En timme senare avslutade vi det hela med ett bad för att sedan skynda hem. Castor har givetvist stirrat på matskålen tills det var matdags, efter deras mat har de nu somnat ihopkurade... denna runda gör att de inte finns mycket ork kvar!
Vi har också bestämt att det INTE blir någon bäst i väst, Vi skall till Mexico på semester så vi spar de pengar som de kostar att betala stuga, bensin och alla mat, anmälningsvagift. Tråkigt men som min mamma bruksa säga- Man kan ju inte vara med på allt... Dessutom ha jag både vart till Avesta och Rovaniemi vilket också kostar bra ...
Om tre veckor kommer Kattis & Christinas valpar hem från Goblinwalley- Sookie som Kattis valp skall hete och Ninja då Christinas. Skall bli så roligt- jag har verkligen haft tur med att få följa Polluxx valpar. Detta gör att jag nu ännu bättre kan värdera Polluxx som avelhund. Nu skall ju snart MH & Höftledsröntgen påbörjas vilket är nervöst!Jag hoppas dessa blir bra, för mig är Polluxx en riktigt bra mental hund, trevligt temprament , men ändå många bra egenskaper för arbete. Ja 407 poäng på MT är ju inte en ren tillfällighet , ändå menade domaren at Polluxx hade kunnat haft över 500 poäng om han vart utvilad och inte vart ute på resande fot i över en vecka med vallning, lägrespår och kennelläger- Han va lite trött första momentet. Jag tycker ändå att man som hanhundsägare har ett stort ansvar för aveln/rasen också. Jag vill iaf kunna känna att jag gjort mitt. Så vi får se hur framtiden visar,. Nu skall vi följa dessa kullar för att kunna knyta samman säcken och se vad det blev av alltihop. Spänannde!

Här kommer en suddig bild på världens bästa Katti tillsammans med mig nere på wheels...

  

Ovido - Quiz & Flashcards