Alla inlägg under juli 2012

Av Therese Sångberg - 16 juli 2012 14:57

I fredags åkte vi till Pite för att tävla rallylydnad. En tankeställare för mig som aldrig tävlar Polluxx när ex Gnistra löper ,För på rallylydnad samt agility ( som det också var där samtdigt) Får ju nämligen löptikar tävla!
Polluxx var helt borta i huvudet och gjorde en katastrof runda i rallylydnaden, så här i efterhand får man ju fundera hur fan vi kunde få 67.5 poäng på den där katastrofen! jag va så arg på mig själv för att jag i om och de mesta undviker att träna under löp (Gnistras) eller med löptikar med- detta ska jag bli bättre på. Andra starten knåpa vi ihop 96,5 poäng - och det utan att äns tränat detta eller äns äntrat en bana sedan tävlingen i nordmaling i maj!!! Det är imponerande tycker jag och jag är stolt över Polluxx - Titeln RLD N fick vi också och numera hetar han - CIE CIB NORD UCH SV-V10 KORAD LP1 LP2 RLD N Briette Polluxx.Gnistra var bortlottad så henna har ju nu anmält till en ny tävling så hon också förhoppningsvist får en sån titel med.
Vi bodde kvar i Pite hela helgen på deras klubb, De har en otroligt trevlig klubb med stugor, trevlig människor mm.
Fredag kväll firade vi med lite vin .
Lördagen så besökte Patte och jag Pite stad- lunchade och åkte på klubben för att se Umeå brukshundklubbs ekipagen och Lisa ( vad du nu tävlar för:-) när de tävla agility. OJ va roligt det var att få se. Jag har aldrig sett tävlingar på så nära håll och fick lära mig massor av nya namn , winky winky å vad allt hette:-) jag är imponerad över agilityfolket- jävlar sån pli de har på sina hundar - runt tävlingbanan sitter fullt med människor i sina tält med hundarna ... ändå sköter hundarna agilitybanan så perfekt! Sån där störning sker det aldrig i lydnad elelr äns rally lydnad eller på brukset! Jätte kul att se som sagt och jag önskar jag kunde starta det med Gnistra ( eller iaf Hoppklass) Dock fick jag också lära mig samt se att allt som sker i agility är förarens fel! Vilket innebär att jag har ju inget att skylla på när det går fel- TÄNK om de kunde finnas ngn person runt om Umeå som vill tävla med henne- hon är ju så lyhörd och så lätt i kroppen samt snabb!
Efter tävlingarna Blev vi bjuden till Carin och Kurt där vi grillade- jätte trevligt och jag har fortfarande ont i magmusklerna efter allt skratt :-) Kul hade vi .

Söndag bar det av på Utställning , 70 Collies innan mina så mycket tid att surra med alla trevliga människor.
När det var dags för mina så gick det undan och till Pattes stora räddning var Sari från Finland på Plats och kunde hoppa in på BIR/BIM ! Tack Sari och jätte kul att ses!!!
På plats hade jag även Carita, Carina,Tilda och LInda mfl att surra med- så roligt.

Efter detta packade vi ihop pch åkte hem - Jo förresten Polluxx slutade som BIR med cacib ( som vi får lämna ifrån oss....han har redan de internationella titlarna) Gnistra BIM med cacib.

Bilder kommer senare när jag fått min dator att funka efter allt vatten jag sölade på den :-)

Av Therese Sångberg - 11 juli 2012 09:47


 

Polluxx

                       


She Without clothes - Gnistra ....

         

Medresenären Nova & Christina 

     


Kärleskparet! Några bilder är i dålig kvalite men njut av deras nyfunna kärlek    Gnistra & Putte

                                 

Av Therese Sångberg - 10 juli 2012 09:57

Senaste veckorna har vart tumult men nu har även sista pusselbiten hamnat på plats- Jobbet -

Jag sökte två jobb, var på 2 intervjuer och blev erbjuden de båda- Båda hade varsina kvaliter som jag tyckte om , men i slutänden måste man följa sitt hjärta vad man tycker är roligast ,. och det gjorde jag . Det är ändå en stor del av livet man skall tillbringa på jobbet så varför inte göra det man tycker är roligast av allt!?

Igår så tittade vi även på lägenheten - bilderna jag fått av min kusin som kollat på den till oss- gjorde den inte rätt- den va ännu bättre! redan efter bilderna så va vi förtjusta i den , men nu är jag kär! det där kommer bli helt perfekt- och vem tackar nej till en egen träningsplan på baksidan??  Planerad flytt förhoppningsvist i slutet av augusti, därefter får jag åka imellan tills jag börjar mitt nya jobb i Övik- Som jag längtar efter! ( Inget ont mot mitt gamla jobb- jag hade inte en enda tanke på sluta- jag har trivts otroligt bra , och haft fantastiska kollegor- och jag har kunnat vara mig själv ) men den där tjänsten jag har fått nu - ha vart mitt dröm jobb i flera år där jag får komlettera alla mina kunskaper på ett fint sätt. Det blir otroligt spänannde !

Så nu väntar flytt, blandat med massor av hundtävlingar , blandat med massor nytt men de gillar  jag .
Jag är ju inte den som ser problem- uat en massa lösningar! det är skönt att ha en sån inställning istället för älta allt och måste försvara sig och sitt egna för att någon tycks säga något om nån....

I helgen bär det av till Pite- därefter blir det lugnt ngn helg :-) Hoppas hinna umgås så mycket som möjligt med mina kompisar här uppe nu inann jag flyttar .

// Therese

Av Therese Sångberg - 6 juli 2012 08:53

Oj så fullt upp vi haft på slutet, Det har vart lydnad, tur & retur till Finland samt massor med roliga saker samt mindre roliga.

Lydnaden va kul- Gnistra fick för första gången poäng på fjärren men lyckades leka bort massor av poäng med apportbocken och hopp ligg var också ett nytt moment . 174 poäng och jag är nöjd.

Polluxx gick jätte bra- men vi nollade sättande under gång( Onödigt!) samt såg jag de sista momenten va han alldeles trött och slut - vilket inet är konstigt då det är nästan två år sedan han tävlade och tränade ordenligt. Synd det för annars hade vi nog haft ett första pris , om han orkat letat vittringspinnen och orkat göra skiftena på fjärren som han skulle... jag är dock jätte nöjd och stolt att han höll så bra! Det känns lovande inför hösten.

Vi åkte till Finland för deras special- -aldrig ha jag sett så många fina briarder på samma plats- Vilken klass de håller på aveln dessutom Trevliga mentalt bra hundar med arbtevilja. det va roligt att se både utställningen och lydnaden. Samt förstås att träffa Ulla-maj  &  Putte . Vilken charmör  han är - rolig, social och charmig. Fin fin färg och fin mask- samt en riktig gentleman mot Gnistra.

Polluxx som sov under bedömningen- jo det är sant - hans ögon va slutna när hon lyfte luggen - fick Ck och bleb 3a i championklass. han va riktigt trött efter att ha bilat hela natten, och som han sovit därefter. Gnistra slutade som 4a med ck i öppen klass (av 15) och de resultatet va fantastiskt roligt- Domaren sa flera gånger - i Just love you- BUT youre missing som clothes... ( vilket hon gör- tittar man på bilderna har hon minimum päls jämför de andra!)

Under denna vecka har jag hunnit fått nytt jobb, ny stad och nytt boende. Jag har haft jätte problem med att flytta, så jag ha ömsom gråtit ömsom vart glad- men under omständigheterna har allt löst sig och vi har fått ett fantastiskt boende 2.5 km från centrum. I ett parhus så hundarna kommer kunna ligga ute hela tiden om de vill, -en fin 4a med många promenadstråk, mycket natur samt egen tvättstuga! mest glad är jag att Polluxx kommer kunna vara ute så mycket som han vill- Det var där stenen föll från mitt hjärta....

Att lämna Umeå känns ju förstås jätte tråkigt- Mitt jobb på trygg hansa har vart fantastiskt lärorikt, roliga männsikor ( Patte A, Nordell, Högström, Ulfsson, Sandra, Martin, Pia ,Marie ,Sven ,Helene- ja alla kollegor!) jag har trivts jätte bra och de kändes hemskt att säga upp mig.
Umeå ha jag också alla hundvänner samt brukshundklubben - där ha jag ju suttit som ansvarig för utställningssektorn( och lärt mig massor massor massor!)  där finns många jag kommer sakna, carin N är enav de som jag hängt med sedan jag fick Castor. hanna halläng så lika så- ja de finns massor att räkna upp

Sen ha jag förstås Christina som jag garanterat kommer att umgås med lika mycket nu för sammåkning till/från utställningar. och förstås Katti, älskade finaste Katti ....

Som tur är flyttar jag inte tusentals mil -utan alla ni som har vägar förbi kom in vettja. (det är 10 mil;-))))

Så från sep är man Öviks bo igen - där finns också brukshundklubb- där flera av er som jag redan känner kommer få dras med mig!och hunna...
Där finns mina gamla vänner och familj- och förhoppningsvis får jag mer besök nu av vänner, släkt än i Umeå :-) ( Inte alls en vink!)

Så hej då allstars- hej Olerys!?

tack till Min kära Kusin som gav tips om Boende, samt Sandra G med....Kul att få bo nära er- ja väldigt nära dig Emelie ... och min morbor som älskar mina hundar mer än ngt annat!
Syrrans ena unge skall tydligen också åka buss till oss! ( sa han igår!)Mycket att se framemot..

Nu när allt ordnat sig kan jag njuta av sista somaren i Umeå... Innan det bär av till Övik.



// Bilder från specialen kommer inkom kort- tills dess ha en underbar dag! // TS

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards