Alla inlägg under januari 2012

Av Therese Sångberg - 29 januari 2012 19:52

De fanns en tid då jag var tränad, joggade länge och tyckte det ver riktigt kul- den tiden är det väldigt längesen nu.

Redan innan Polluxx skada så hade jag en skada... det var mkt dåligt med spring aktiviteter då- sen kom hans skada och 9 månader till har gått tills nu- då jag snörar på mig gympa skorna och försöker tre mornar i veckan jogga. Det är tungt ,slitet- eller förresten min kropp är tung och sliten- Men jag jag försöker tänka positivt- Jag vill få Polluxx i den form han var innan sakdan i maj OCH mer än gärna min själv med.


Förutom jogging så åks de skidor- och det är riktigt roligt. Hundträning har det inte blivit ännu- tänkte bygga muskler nu så hans kropp håller inkallningar, och hoppet mm . Men snart så !


Veckans matschema
Fre ( jag på Afterwork ) Patte forbollscup
Lör 4 x hemma gjorda pizzor på pizza sten
Sön : Wookade färska grönsaker, halloumi, tsatsiki & Stek fläskfile
Mån: Korvstroganoff
Tis: Torsk med pesto
Ons: baconlindad köttfärslimpa med grönskaer
Tors: Min hemma gjorda leverbiff


Nä nu väntar en hundrastning , // THerese

Av Therese Sångberg - 26 januari 2012 19:27

Brukar  ju alltid lägga upp min matsedel- dock får jag aldrig förfrågan på recept( maten kan inte se så god ut!? ) men det är det

DEnna vecka har det vart :
Fre: Tapas- serrano, oliver, mm
LÖrd: Teriyaki marinerad fläskfile på spett med grönsaker & Vitlöks Dip
Sön: Stek i Gjutgärnsgryta med brunsås
Mån : Strömmingslåda med hemmagjord potatismos
Tis: Kycklingsoppa
Ons: omelette
Tors: Fläskfile med tapenadsås

Fre: Heta räkor med spenat s


PÅ hunderiet går allt bra- Polluxx har nu jobbat flera gånger varav rundor som är 5-6 km! Ingen hälta eller stelhet - de här känns bra. Castor har senaste tiden vart som en valp, skall leka med mig, Polluxx och allt som finns- det riktigt syns hur bra han mår nu för tiden- som en kung som äter,sover och är ute och promenerar.
I helgen blir det nog mer skidåkning. Otroligt roligt och bra träning. Därför har vi idag firat med semla ( hundarnas bästa ) Idag .( Det skall ju ändå motioneras bort ;-) Någon ggr..

Angående Gnistra - så skall hon och Melissa starta lydnaden för första gången i mars! Spänannde. Så börja hane för valpar också vara klar( mer om detta kommer när allt är riktigt klart- både på briardklubbens hemsida och vår egen förstås) Men jag måste säga att Hanen är så bra som det kan bli ( I mitt tycke), och även ägarna till honom ! Så detta kommer bli riktigt bra. Jag förväntar mig friska,sunda och trevliga hundar- mentalt bra och för  både arbete och utställning- Är ni mer intresserad så maila eller ring! Kullen kommer bli fawn- :-)

Nä nu ska jag äta min semla och planera vidare.

Grattis Piia & Diesel till Godkänt anlagsprov för tjänstehund- nu är det bara att köra igång med utbildningarna !

//// Therese

Av Therese Sångberg - 17 januari 2012 19:03

Hemkommen från laser på lätta tassar - jag får provjogga imorgon och kniper redan nu tummarna! Vi åt middag (omelett - GI så både Polluxx och jag är nyttig )  När vi är själva som idag är jag glad att ingen ser oss- Vi sitter i Tv-soffan och jag äter medans jag samtidigt matar Polluxx med min mat ...He likes* 
Castor är på jobbet med Patrik , han älskar att vara där- får mat av den Patrik är anställd åt, får sova i mängder och slipper promenader.
Gnistra har fullt upp Hos Melissa- roliga rapporter träning , hundkompisar mm får jag - och nu har hon dessutom lärt sig att ta av Melissa mössan när de vart ute!(Service)

Patte och jag gör ju som vanligt mat-scheman ( pensionärsvarning!!) Här kommer veckans schema ( obs - vi gör scheman från fre - tors)
Fre: Räksuffle med saffran ( GI)
Lördag : Hemmagjord pasta med köttfärssås ala gjurjärnsgryta
Söndag : Räkgryta med inlagd paprika och mozarella & Bönor ( Gi)
Månadag : Lax och grönssaker i foliepaket ( GI)
Tisdag : Hemma gjorda hamburgare smaksatt med koriander & chili med mangosalsa ( färsk mango ,basilika,chili & Lime (Gi)
Onsdag : Kåldolmar (GI)
Torsdag tomat/selleri sopppa (GI)


Mer spännade saker är att vi har börjat valpplanerna på Gnistra! Mer kommer inom kort på hemsidan så håll utkik! Och för er som vill ha en riktigt allroundhund - för arbete /utställning så har ni verkligen en utmäkt chans nu!

//Hälsningar från de som borde träna, men ligger på soffan T & P ( Polluxx)


Bild på Polluxx, Gnistra & Castor


 

Av Therese Sångberg - 15 januari 2012 13:42

Under sker - ett blogginlägg! Som vanligt är det ju årets listor på alla som gör det bra och presterar makalöst! Känns lite irriterande för mig som inte haft möjlighet att göra ngt med min hund sen maj- Därför gör jag en egen lista , där jag nominerat  mina egna bästa saker

Årets Vän- Katti- Vem skulle annars köra 3 mil enkelväg för att bogsera en arg/bitter Tessan?
Årets Hundfrisör- Mamma- klippte stubb på Polluxx i nacken så han numera har en hockeyfrilla i manken

Årets spel - Skulle kunna säga Super Mario Bros - men Bubbel witch saga har fått mig att ändra mina nattrutiner

Årets Jobbfest- Givet vår julfest med galatema- vinnare av oscar blev jag också
Årest hungrigaste- Castor- visar tydligt när han vill ha mat och gör det mer än vad han behöver

Årets spelning- Maiden i göteborg - Trevligt väder,trevliga människor

Årets bästa utställning- Övik- BIS x 3, Avel,Bruks och totalt
Årets Vän 2- Soffan- lyckas alltid få mig att inse hur bra jag har det - fast jag ändå klagar !
Årets Syrra- Camilla förstås- klipper, slingar och gör allt för jag skall se normal ut!

Årets Besök- Bea & Emelie som åkte upp från stockholm en helg!! Trevligt!

Årets mini Polluxx -Ikaros (Goblinwalley Shut up and dance) Lik i sättet och utseende- Omöjlig att inte tycka om *
Årets Goaste- Elisabeth som ägare Ikaros-Genomtrevlig och genom snäll person
Årets Dalkulla- Katarina på kennel Goblinwalley- Härlig personlighet som är omöjlig att inte tycka om !

Årets utställningsstjärna- Christina som gärna åker på de mesta utställningarna  och är trevligt sällskap
Årets Sambo- Skulle kunna skriva Polluxx, men anta att sambon Patteblir sur så jag säger Patte. 8Bra på städa/diska/tvätta
Årets Utställningsbebut- Håkans jämthund Rocky som fick med sig BIG2 & BIG3 på två utställningar!
Årets frisyrer- Halvbrorsorna Polluxx & Tage- den ena med rakad front och den andra med rakad bak

Årets Vän 3- Linn- en som alltid ställer upp

Årets Hungrigaste 2- Fåglarna pappa matar på gården- vad är det för ngt? Gamar!?

Årets svarta jycke- Diesel (chene Collines Dissmissed Devil) Går från klarhet till klarhet , fin korning fina resultat.
Årets dans- Wii Dancespelet , Patte ,Sabrina och Fredrik- jag flinar för mig själv än!

Årets mest Peppade- Johan H på mitt jobb som alltid får mig att peppa till
Årets skada- Polluxx muskelruptur/senruptur.... 9 månader senare och nu först börja det bli Ok ...

Årets affär- Loobo i Umeå- hjälpsamma och duktiga
Årets rehab- Lena på LÄtta tassar-bara att bocka å tacka för hjälp och trevliga samtal
Årets bil- Mina två - den ena som aldrig mer startade och den nya som redan lagats ett par ggr
Årets Lista- MIN

Ovido - Quiz & Flashcards