Alla inlägg under augusti 2013

Av Therese Sångberg - 26 augusti 2013 06:14

Idag går vi in i vecka åtta och dag 56- Mammavovven mår prima även om matlusten inte är lika stor som den tidigare vart. Förutom igår då jag och Patte vart på Fotboll och Gnistra fått vara hemma( hon får ju sedan en vecka inte glida med i bilen längre ) Då hade hon passat på att belönat sig själv, hämtat massa grisöron ( rättare sagt hela påsen ) och tuggat i sig ett par stycken.... Magen va minst lika bred som hon själv lång:-)


Här kommer veckans mått :


                            Bak           Mitten                Fram


V3647076
v4647376
v5677777
v6708280
v7748481
v8818981

Samt måttet för lyxx-kullen som gon hade förra gången



8v758584


Det som skiljer sig är ju bak och mitten på magen ;-)


Nä nu blir de jobb  - Nästa måndag kanske valparna är på gång! spännande.... 

Av Therese Sångberg - 25 augusti 2013 10:48

Imorgon är det exakt åtta veckor sedan första parning . I vecka åtta kan man röntga tiken för att se hur många valpar det är ( inget som jag kommer att göra) skelettet förbenar sig nu på valparna. Fostrena skall vara så gott som klara , även om det är några dagar innan de ska komma ut. Mjökproduktionen kommer också under dena vecka igång på tiken. De sägs att fostrena känner av när man klappar magen , När jag klappar Gnistra är de en av valparna som kickar ordentligt( bolltokig valp??)) 


Gnistra kommer att flytta i i valprummet med Patrik ikväll, där de skall bo tills valpar och mamma får flytta till köket.


Idag skall de kammas/Borstas så hon är ren och fin :-)


// Therese

Av Therese Sångberg - 21 augusti 2013 20:18

Ja alltså imorse när jag åkte till jobbet tyckte jag Gnistra va lika stor som igår, När jag kom hem kännde jag att faaaasiken va stor hon är på mitten!!! Man känner några av bäbisarna hur de ligger och trycker! Så jag mätte och sen i måndags har henes magmått på mitten ökat med 5!!!!! centimeter! Jag börja fundera vad komma skall!! Hon är stor och magen är hård , jag förstår att ni som skall ha valp är glada MEN ni får gärna komma hit och passa era huliganer då de föds   Skämtådsio - jag hoppas förstås på en lagom stor kull  men först och främst pigga glada och härliga valpar :-)=


Hon går ändå med på Promenaderna men som slutet av förra dräktigheten följer hon efter mig hela tiden, går jag på toa kliver hon upp opch går med. När jag går och lägger mig på kvällen står hon bredvid sängen flåsar och tittar på mig så jag måste be henne att hoppas upp i sängen( där är hon fortfarande lydig) MEN något som hon annars nu gör som hon aldrig skulle göra annars är att gå fram och slicka tallriken efter vi ätit!!!!!! Man få vara snabb att ta med sig den bort , hon äter gärna allt som ramlar ner på golvet (spela roll vad i matväg det är eller om hon inte ätit det förut) ja hon är dessutom och TVÄTTAR POlluxx och sköter om honom.- POlluxx ja han är ju lika obeörd som alltid, genomsnäll och ligger och accepterar det !    ( Han låg ju iåf stilla då valparna (Izza & Cava) sov med honom på nätterna och försökte hitta en tutte på honom att äta på!! Genomsnälla goa Polluxx.


Nu blir det kvällsmål, har iaf en som står startklar bredvid mig // Therese

Av Therese Sångberg - 19 augusti 2013 06:12

Idag påbörjar vi vecka 7, och det är som sagt exakt 7 veckor sedan första parning .

Vad sker då denna vecka?? Jo förutom att vi har fixat i ordnig valplådan i valprummet så börjar pälsen komma, de säger att man också skall kuna se färgerna. Skellettet hårdnar också . Från Denna vecka ska man också känna fosterrörelser :-)

Det är inte Många dagar kvar nu!! Ca 2 veckor innan gänget är här, förhoppningsvist under roligare omständigheter än sist .


Veckas midjemått  Bak          Mitten              Fram


V3647076
v4647376
v5677777
v6708280
v7748481

är Gnistra fick sin Lyxx-kull hade hon vecka 7 -71 ,81, 82


Så - Vad tror ni ??? Hur många valpar finns det i magen ??






Av Therese Sångberg - 18 augusti 2013 11:11

Helgen som gått har vart fantastiskt roligt. Moster har fått rå om Ville (även om jag ville att Pelle skulle komma med så är nog han för gammal för mosterhäng:)) Vi har tittat på Göterborg , en ostindirnfarare som seglar runt och nu anlänt till Övik samt utforskat skogarna runt Övik med. Gnistra har inga problem med långpromenad , de gå bara inte i 120 km/h längre och de blir massa pauser :) Imorgon går vi in i vecka 7 på Gnistras dräktighet och valprummet skall fixas samt valplådan bäras in :) jag längtar så mycket och det vet jag ni som väntar på valp gör med :D

Av Therese Sångberg - 15 augusti 2013 14:36

Idag tog jag motionstimme och tog en långpromenad med hunna. Bad och bus :) efter det har hundarna sovit gott. Gnistras mage är snart lika stor som förra gången hon valpade- och det är 19 dagar kvar! Vad jag längtar, det skall bli otroligt spännande:) här kommer bilder , tyvärr blir ljuset dåligt när man fotar mot golvet men magen syns för det;)

Av Therese Sångberg - 13 augusti 2013 16:12

Ser ut som Gnistra tycks trivas i sin nya kropp, kurvig och dessutom tycks de få plats mer mat i den eller en korrigering massor med mat. Och hennes aptit tycks bara bli värre och bordskick finns inte längre. Undra om hon inte njuter? Den super söta genomsnälla som aldrig skulle göra någon arg eller göra fel- kan nu leva ut sina drömmar och skylla på sin dräktighet!

Ovido - Quiz & Flashcards