Alla inlägg under oktober 2014

Av Therese Sångberg - 31 oktober 2014 16:09

Ville bara visa presenten vi fått ! Denna är gjord av en duktig tjej - Lillemor Melander- och jag fullkomligt älskar den!

Av Therese Sångberg - 25 oktober 2014 14:31

Har under de senaste åren följt resultat ,hd och mh på briarderna så gott går. Jag har förstås ett gediget intresse för rasen och rasens bästa som många andra .
Men så kommer tankarna- vad är rasens bästa? Är det att avla fram den hund som är bäst för oss eller avla på briardens ursprungliga utseende, mentalitet mm. ?
Rasens bästa för mig skiljer sig säkerligen till viss del från någon annan uppfödare önskemål. Hur ska vi då nå till en frisk sund hund tillsammans om vi gör våra "arbeten" på var sitt håll i Sverige och inte går ihop tillsammans och diskuterar vad som är bra och kan bli bättre!? Nu kanske det finns sådant forum , (briardklubben har ju ett) men något övrigt har jag inte tagit del av.

Vart vill vi nå med rasen? För mig är briarden en fantastisk allroundhund som bjuder in till mkt spännande, ex arbete som rapport,spår,lydnad,agility,freestyle,vallning,ipo
,utställning och drag! Inte många raser kan visa upp sånt brett spektrum! Vi skall vara otroligt stolt över den ras vi har och bevara de egenskaper rasen skall ha.

Briarden är en vall/boskapsherdehund . Med detta innebär inte att dra kan valla, tro mig jag besökte fårhagen för några år sedan - och hade en hund som körde lydnad istället .Men för några veckor sedan var jag i fårhagen igen med vår senaste kull - en aha upplevelse fick jag! Duktiga representanter för rasen som alla lyckades mer än väl. De gjorde mig otroligt stolt att stå bredvid att se på.

Någon annan tanke jag haft mer är skotten- när jag är på klubben och tränar då det är skotträning är det bara "brukshundarna" som tränar skotten, övriga raser kör på med sina saker där och de jag frågar säger att deras hundar har aldrig problem med skott. Om de inte har behov av skotträning för tävling, mh/mt mm eller inte låter jag vara osagt...

min sista fundering (som hanhund ägare ) varför är det hanen fel om det blir ngt mindre bra med kullen ? Och när det är ngt bra kommer det från tiken? Mig veterligen - är det två stycken som bidrar till kombinationen- och det MaN tidigare sett som fördelar med hanen man velat låna, han är nog detsamma efter också.

Sen vill jag bara poängtera att jag är glad över alla briarder som visats upp på bla lydnads (apell) plan iår! Så kul att se.

//Therese


Ovido - Quiz & Flashcards