Alla inlägg under februari 2015

Av Therese Sångberg - 24 februari 2015 06:04

En vecka har gått och kan lugnt konstatera att vi njuter. Lampor i taket, vatten,varmt inomhus samt ingen röklukt då vi ej behöver elda :D
Vi har köpt ny säng som är helt underbar skön- (hör och häpna - hund förbud i den, MEN jag har lagt in en stor lurvig matta som de tycks gilla mkt).
Vi har en skoterled vi promenerar på som hundarna kan springa fritt på...och Polluxx spenderar rätt mycket tid ute på gården annars med.
Nu blir det jobb- hoppas på bjuda på nya bilder inom kort- här några bilder från helgen .

Av Therese Sångberg - 21 februari 2015 09:22

Lite bilder från morgonen bara ..

Av Therese Sångberg - 20 februari 2015 17:31

Vad gjorde man utan min driftiga kusin??? Emelie är namnet- som var flytt slitit och håll på ! Idag har hon satt upp gardiner,tavlor,byggt möbler och grejat - hon är duktig och hon är MIN kusin. (Nu ska vi bara tapetsera hund rummet, bygga hönsgård och sätta upp tavlor Emelie så ditt sommar jobb är klart :D ! Tack än en gång och kram,och tack för fina tavlan! <3
Här kommer bild på vardagsrummet.

Av Therese Sångberg - 19 februari 2015 08:29

Inte i närheten av klar då jag legat sjuk och Patte nu blivit sjuk men en början- fattas blommor,gardiner och massa annat .
Bjuder på bild från hur köket ser ut (dock ser jag att jag fotat liiiite snett!

Av Therese Sångberg - 11 februari 2015 19:23

Tills vi vallar på Gårdsbacken igen ! Som jag längtar !
Men framför allt en vecka till vi får husnyckeln och ska bo vidare i VÅRT Hus. Både Patrik och jag längtar enormt mycket och det skall bli spännande att se hur Hunna tar denna flytt. Polluxx har alltid vart en cool trygg kille , han kommer gilla det nya huset (mest för han har fler rum att välja mellan:) när man vill slippa dotterdotter ;)
Igår tog Dixxie matte Helena oss för att titta på Kattungar. Jag har sedan länge lovat Patriks mormor sällskap och det blir perfekt. Inte helt omöjligt att de flyttar in en råttjägar till oss med .
Det blir enormt lite hundträning nu för tiden. Kvällarna har gått åt till att fixxa för nordstjärnan- annons med mera är klart och jag väntar på att de skall lägga ut informationen. Jag är mycket nöjd med både det jag hunnit fixa till detta år men även för nästa :)
Nu blir det att planera inredningssidor igen. // Therese

Av Therese Sångberg - 7 februari 2015 13:55

Idag packade vi våra bilar full och fick därmed flytta första sakerna till Torp De Luxx! ( vi får ställa sakerna i Bagarstuga fram till 18/2) så himla snällt av de som bor där nu?en ros till dem.
Polluxx va väldigt nyfiken på sitt nya hem - men han fick mest sitta i bilen och kika.
Mina tankar på ev hundgård,hönsgård mm vart de skall ligga börja också ta form.
Det vi måste prioritera förutom måla hus och bygga klart altan - är att måla ladugård,göra golv och räta upp allt. De kommer nog att ta tid men de kommer bli bra . (Hoppas jag) inne i huset är allt fint och det är ngn tapet jag vill byta , men annars fullt än (mer än väl) beboligt.
Känns jätte kul att kunna erbjuda sovplats till familj och vänner vid besök med.
Solen lyste idag och jag bara njöt ute där. ...ville inte tillbaka till vårt där vi bor nu - men måste ju packa och städa :)

Lite bilder från idag

Av Therese Sångberg - 5 februari 2015 18:37

Som uppfödare har man ett ansvar , inte bara mot valpköparen utan även rasen och valpen som man säljer iväg. När hunden är såld börjar för mig ett ännu större ansvar än när de bodde hos mig .Inte för att det ansvaret är litet någon gång men , För mig är det viktigt att ha kontakt med vovvarnas matte/husse , men helst också en bra kontakt med hanhundsägare.


Om vi kommer till min tanke skulle jag aldrig ta en kull på min hund ur en kombination jag trodde lite halvdant på- skall jag ta en valpkull ska det vara så bra att jag själv vill ha valp därifrån - allra helst ska behålla. Jag som tävlar med mina hundar väljer förstås att prioritera min tid på att träna hund,tävla och göra sådana saker än att ta en valpkull ( där man tappat tiden på tiken   ) Men när tidens känns rätt , Om rätt hane finns och jag verkligen tror att de kan bli bra trevliga sunda friska arbetshundar - då slår jag till. Att göra en halvdan kombination bara för att ta en valpkull gynnar ingen , inte rasen ,inte valpköparen eller mig själv-eller tiken som måste genomgå allt . Det är också En anledning till varför jag inte har så många hundar (även om jag tycker tre är mycket också =) hur skjutsningen har man tid för varje hund med träningen, aktivering mm om amn har måååååånga?


Om vi går vidare till rasen- briarden som är en vall-boskapsheredhund och brukshund. För mig är det soklart vad den skall användas till- och vi har flera representanter i Sverige som visar upp briardens kapaciteter och dess allroundkapacitet. VI har hundar som tävlat på SM Agility, Lydnad  , Rally men även fina IPO/skyddshundar , brukshundar mm .


Jag har ofta fått höra att man kan inte avla för arbete, de valparna säljs inte men om  man tänker tvärtom då ? Om man bara avlar på mer  arbete - och tar en valpkull när efterfrågan är stor -´vad skulle hända då ? för är det viktigaste vi gör att kränga valpar ? är det vårt ansvar ? eller är det att försöka behålla en viss del av briardens urspung och sedan forma den efter vad som säljer ?


Jag har tidigare fått höra av en annan klok person att alla oröntgade hundar räknar hon som HD-belastade. Mycket klokt ! Hd- röntgen och MH är en del som ingår i briardklubbens rasprogram. Det kostar lite pengar men har man råd att köpa en hund för flera 10000 där man blir informerad om vad som skall göras(förväntas) får man hoppas att valpköparna tar sig ut på dessa tester med.


Jag däremot - jag har haft enormt tur med mina väl utvalda valpköpare. Även om jag tappade två valpar och de två ägarna (valpköpare) som var fantastiska har jag ett helt gäng fantastiska människor som alltid ställer upp i vått och torrt. Ett härligt gäng som tycker allt ( de mesta ) är kul och är med på allt! De ger sina hundar ett underbart hem och jag njuter av deras bilder på¨hundarna och deras berättelser.


Men som uppfödare och hanhundsägare har jag ett stort ansvar till- ett som jag tagit som kanske inte är självklart- och det är Polluxxvalpar och deras mamma ( tien Polluxx parat)! ja förstås ägare med. Jag är så otroligt glad att jag får följa flera av de på så nära håll med uppdateringar , sms och idag damp till och med ett brev ner. Härliga människor!


Jag är otroligt lyckligt lottad. För mitt i allt detta har jag funnit så många fina vänskaper - utan er hade Eau De Luxx inte vart nått- nu är vi 100% MH -beskrivna, 100% HD- röntgade. lyxx-kullen har även 100% mentaltestade   Men kanske de viktigaste-  som inte är siffror , tester  mm utan hundarna ha de bästa hem man kan tänka sig. Alla tar hand om vovvarna efter deras olika kapaciteter- det är allt från vallning,viltspår,lydnad, bruks - sen är inte kravet att tävla utan att göra något roligt med och för sin familjemedlem- något man kan dela - förutom alla kärlek mellan hund- ägare   .  Med detta skickar jag alla kramar till Eau De Luxxarna och Pollluxxarna  massor av bilder.....

                                   

Av Therese Sångberg - 2 februari 2015 19:33

Jag kan ha låtit LIIIITE negativ angående de boende vi haft sista månaderna- idag slog det mig vad jag kan ta med mig som är positivt!


1. - Jag har lärt mig att leva och klara mig utan varmvatten , men även vatten  i några dygn.. ( detta innefattar då toabesök, dusch,matlagning mm)

2. Jag är inte alls mörkrädd längre ! Här finns inga lampor och det är bara att knata i skogen om man vill gå på promenad eller träna hundar !

3 . Jag har blivit en mästare på att göra upp eld- på bara ved och tändstickor ! 

4.  Kyla är inget jag räds längre- efter att ha spenderat flera dygn i 13 grader inomhus- har jag lärt mig hur man på bästa sätt kan klä sig både för att sova men för att kunna ex se tv- utan att frysa.

5. Ingen kan packa kylskåp som jag och planera matlagning efter de förutsättningar man har . 2 hyllor i kylskåpet ( ja det stämmer) har gjort att jag nu planerat mina inköp väldigt strategiskt och packar efter bästa sätt för att allt skulle få plats.

6. Jag vet vart tvätten torkar bäst!   Eftersom torktumlaren inte gick att koppla in första veckorna fick jag hänga tvätt över hela lägenheten- nu vet jag att man bör hänga där det är bäst drag !

7. Rökdoft när man vart ute och grillat klommer kännas som en dans på rosor- efter att kaminen rykt in i 2 månader luktar allt- och då menar jag ALLT gammal sur rök- så vad torde lite rök på en grilltur göra?

8. Tolearant har jag också blivit- När humöret har trytit ( låter märkligt men de ha vart nära nån gång) så har jag placerat mig i sängen och lossat som problemen inte funnits. Men jag har även lärt mig att vara tolerant mot hyresvärdar för ex....

9.Elektronik är inte alls viktigt! Jag har ju bott med flera elkablar som stuckit ut ur taket bara sådär... och det har ju också gått bra.

10. Man behöver inte ha allt för att livet skall fungera. det har ju gått bra att ha 75 % nedpackat och legat på madrasser på golvet under några månader ... och visst ha man kanske saknat något ibland- men det är ju bara ting och vi har ju haft varandra  


Så allt har inte vart dåligt- vi har lärt oss mycket med....     


Jag har börjat jogga igen , Polluxx och Glänsa är de som fått följa eftersom Gnistras sår sitter precis vid selen. Glänsa påminner mig om en ung Polluxx- sugen och hoppgallopperar iväg,.kör även rivsrtarter för sig själv när Polluxx har en pisspaus. Hon älskar det och tar det väldigt seriöst! Polluxx han drar på bra med men hinner efter ett tag inte riktigt med i Glänsas tempo.


16 dagar tills vi får nyckeln , undra OM JAG HINNER LÄRA MIG NÅTT MER HÄR UTE ??  



Skapa flashcards