Alla inlägg den 24 mars 2018

Av Therese Sångberg - 24 mars 2018 11:03

Jo Glänsa har vart valp,,,, en tid man gärna vill glömma ibland    Hur Glänsa och hennes syskonskara var som valp låter vi vara osagt ( Vill Gärna ha er som köar på valp kvar ;-)  Men låt oss säga att de va frammåt, glada och allerta samt mkt pigga .  PUNKT...


Jag tänkte bjuda på några valpbilder på Glänsa för att öka suget på valp. Hon var iaf söt , och visste vad hon ville som valp. ( Och med det hoppas jag att filmen på Patrik som kliver in i valparnas boning är undanstoppad och gömd samt glömd   


Glänsa har en tung dag i dag , Hon mår inte riktigt bra , är jätte trött och äter endast sin mat för att Fenixx inte skall få ta del av den .  När vi skulle på promenad så gjorde hon inte sett sedvanliga hopp utför vår bro ute, utan gick i trappen. Hon drog inte i kopplet ( ja min hundar har noll koppelträning eftersom vi ofta går i vår egen skog ... och väl lös gick hon precis framför mina fötter . Ja jag vet att det är koppeltvång på hund MEN jag anser att en hund som aldrig brytt sig  om vilt och lyssnar till näst intill varje kommando kan gå lös .... och efter mina 11 år med briard har jag fortfarande gjort rätt bedömning . Och när det kommer tilll min egen mark är jag nu övertygad om att det inte finns några djur i  1,5 meter snö utan dem har jag sett boat in sig hos vår bonde ibyn som bjuder på halm och hö :-)  Vad jag baserar min kunskap på att de inte är i min skog ? Jo det finns inga som helst spår ..


Men åter till Glänsa då det är hennes blogg. Som valp Hade Glänsa en naturlig talang för att bli apporthund . Hon kunde nämligen bära allt, dvs blomkrukor, böcker , kamera, ja allt hon fann som kom ivägen. Hon hade en oanad talang som florist , Att kupera våra blommor var ett stort intresse.  Förutom att kampa med leksaker och fanns en härlig attityd att kampa med kläder med.   Ja vilken tur att fjällräven klädaffär ligger i Övik.


Men hon var inte bara duktig på sådana saker... Hennes förmåga till att träna lydnad, fot mm har jag sällan eller aldrig sett i en valp. Fokus till max med en vilja av stål samt hennes arbetsglädje gjorde det väldigt enkel att vara matte till henne. Hennes spårnos och förmåga att lösa problem själv gav henne en strålande karriär inom allt hon själv ville bli ! Och som hon ville bli ,  både tjänstehund, lydnadshund, rallyhund och spårhund. Denna förmåga är förstås något man sett på hennes syskon med. Där det finns agility,freestyle, heelwork ,vallning, ja alla diverse aktiviteter för att göra kullen till en perfekt allroundbriard. MEN jag vill poängtera att inga valpar från mig säljs i detta koncept, utan det är förstås mina fantastiska valpköpare som tagit till vara på egeskaperna som valparna haft.


Nu skall vi ut i solen och njuta, Väl Mött


 Mått kommer på söndag när vi kommer in i en ny vecka.      


Ovido - Quiz & Flashcards