Direktlänk till inlägg 3 oktober 2015

att äga hund

Av Therese Sångberg - 3 oktober 2015 15:48

Alla som äger en hund vet väl också att humöret speglar av sig på hunden. Utöver det (ibland-) tankar med ...
en hund som lämnar min kennel har ett paket som följer med - dvs socialt tränad mm MEN det är därefter jobbet som förare kommer in . Att fortsätta arbetet med sin hund, kanske vardagslydnad, tävlingslydnad eller sociala sammanhang . Jag kan förstås i min avel arbeta mkt med sociala aktiva hundar men i slutenden är det föraren som formar sin hund . Givetvis åker vissa valpar iväg med mer potential för arbete eller utställning MEN min tanke är att placera den valpen hos någon som förvaltar det . Som den tävlingsmänniska jag är har jag lärt mig en sak - det är ALDRIG hundens fel när den gör fel eller inte lever upp till det jag ville och tänkte - någonstans på vägen har det gått snett , och jag får helt enkelt börja om igen . Men det är just det som är roligt - att fundera vad som krävs, behövs och skall göras .
Jag va förut en av de som alltid skyllde på väder eller hunden eller nått annat/annan- nu har jag lärt mig att ta det ansvar man skall i hundägande samt ta med mig det som gått bra .
Jag blir så ledsen när man hör hur vissa hundägare snackar om sina hundar och beskyller dem för allt ... det är den enkla utvägen . Troligtvis agerar dessa människor likadant mot andra människor också...skyller problem mm på andra än att jobba med sina problem . JAG tycker därför det är viktigt att omge sig med vänner med god energi och glädje och välja bort energitjuvar som ändå inte uppskattar mig - genom att välja glada sunda människor kan jag föra över mitt humör och leende till mina hundar för att få hundar som också känner glädje:)
Jag är med detta inlägg imponerad över det jobb som alla Eau De Luxxare lagt ner på sina vovvar . Som gjort så myvket med sina hundar och gett dem rätt förutsättningar.
De har gjort det rätta- förvaltat vidare paketet de fick som var 8 veckor :)
kram å hörshej

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Sångberg - 24 mars 2019 18:19

Såvida äggen var mogna vid första parningen. Var på föreläsning igår om parning, dräktighet och valpning. Mkt spännande.  Glänsa mår bra och skruttar med på promenaderna . Jag har joggat några mornar så hon få vara hemma med husse och sköta hönsen....

Av Therese Sångberg - 21 mars 2019 20:20

Jag har ju som bekant inte mätt magen som förra gången MEN jag har ju sett hur den växt och är rund så idag var jag tvungen att jämföra med ett tidigare mått. 90 cm ( det är ju nästan 1 meter!) Runt midjan . Och tittar man på magen ser man rörelser p...

Av Therese Sångberg - 20 mars 2019 16:31


Inför varje dräktighet har jag bloggat med allt som hänt, mått på tiken mm. Men efter flera gånger där det i slutänden blivit tom mage och eller 1 valp vågade jag mig inte på en blogg denna ggr med risk om att bli besviken- lika besviken som er som s...

Av Therese Sångberg - 20 mars 2019 16:31


Inför varje dräktighet har jag bloggat med allt som hänt, mått på tiken mm. Men efter flera gånger där det i slutänden blivit tom mage och eller 1 valp vågade jag mig inte på en blogg denna ggr med risk om att bli besviken- lika besviken som er som s...

Av Therese Sångberg - 20 mars 2019 16:31


Inför varje dräktighet har jag bloggat med allt som hänt, mått på tiken mm. Men efter flera gånger där det i slutänden blivit tom mage och eller 1 valp vågade jag mig inte på en blogg denna ggr med risk om att bli besviken- lika besviken som er som s...

Ovido - Quiz & Flashcards