Direktlänk till inlägg 1 maj 2012

Sjukdom & Hund

Av Therese Sångberg - 1 maj 2012 12:15

Har inte bloggat på länge- men eftersom jag ändå bara ligger nu (förutom första korta promenaden idag ) så tänkte jag passa på. Och berätta om varför jag inte vart så aktiv.

Det hela började förra söndagen- hade då en blåsa på näsan som under dagen spred sig med flera blåsor - mot ögat. Jag skämtade då friskt om att jag såg ut som jag druckit en massa massa sprit eftersom näsan var knallröd.


Måndagen hade jag jag även mer smärta samt en röd rand som spridit sig under ögat - Konsulterade en av sjusköterskorna på jobbet som tyckte jag skulle söka läkarvård- vilket jag gjorde på tisdagen- Fick då diagnosen Bältros och hann börja medicinera inom den kritiska tiden som det kallades.

Men det röda strecket blev bara större och hela kinden smärtade samt började min muskler /leder göra ont samt svullnade mitt ansikte. Onsaden hade jag ett rött,svullnat område,lika stort som  ett äpple på kinden.

Torsdag såg jag hemskt ut- hela min ansiktshalva var mycket svullen samt illröd- samt hade jag smärtor som var näst in till olidliga. Så ett besök till min VC där min läkare inte ville ta ett beslut utan skickade mig till öron näsa hals, där läkaren gjorde fullständiga kontroller MEN heller inte ville ta något beslut om vad som skulle göras.
Så jag skickades till infektion - där flera blodprover samt odlingar mm togs- och pågrund av alla dåliga värden, svullnad och smärta i ansiktet samt feber valde de att skriva in mig för övernattning. Detta för de vila ha koll eftersom de sitter nära luftvägara och hjärnan.
Jag fick då ny diagnos- Rosfeber ! Hur kan man lyckas få två ganska så ovanliga sjukdomar på några dagar ? Läkarna trodde att blåsorna/sår från bälstros hade satt igång rosfebern men att bälstrosen klingat av .
 
Efter att ha fått drop intrevenöst så fick de iaf ner min feber och proverna något- och det kändes trots mina motsätningar att skrivas in,så var det  skönt att få hjälp även om jag blev väckt för drop / provtagning flera ggr under kväll/natt/morgon. Samt hade jag även sällskap av en trevlig tjej Tanya som jag delade rum med. Personalen på infektions avdelning 2 har vart helt suverän och fantastisk.

På Fredagmorgonen ansåg att jag kände mig rätt ok förutom svullnad/ rodnad-Hade hunnit få tre stycken sprutor med antibiotika intravenöst så kändes de dumt att ta upp en plats på avdelningen - och  doktorn valde då att skriva ut medicin och sända hem mig.

Dock fortsatte svulland/ rodnad stiga upp över ansiktet och lördagen kunde jag inte få upp mitt öga och ont hade jag - så jag konsulterade både Sjukvårdsrådgivningen och infektion -och antagligen hade inte min medicin den effekt de trodde - så de var i valet och kvalet om jag skulle skrivas in eller om de skulle ge mig en antibiotika till- Som jag skall äta pararellt med den första jag fått. Som tur var så valde de att försöka med ytterligare en medicin.  

Mesta av Smärtan försvann på sjukhuset men pågrund av svullanden och rodnaden runt ögat och hela kinden så hade vi åter igen under måndagen kontakt-  hurvida vi skall göra- Läggas in igen eller? Denna ggr skulle vi avakta tills onsdag eftersom lite av rodnaden avtagit .

Idag TISDAG  har den nya medicinen gett resultat - Jag är lite röd och  lite svullen men ser ju nästan normal ut .Jag hade för första gången inte ögat igensvullet när jag vaknade utan bara lite svullanad!! Förutom att jag fjällar pgr av huden vart så spänd så ha jag heller inte alls så ont.

Däremot så ha jag märkt att när jag ansträngt mig , ex rastat hundarna så har jag svullnat och rodnaden kommit igen och jag förstår då varför läkaren på fredagen sjuskrivet mig med strikta order om att vila- men känner jag mig själv - så bruka jag när jag känner mig pigg -inte kunna bara ligga still så då blir det garanterat jobb- däremot är jag mycket trött av all medicin och jag tror jag sover mellan 12-16 timmar per dygn.

Idag är första gången sen tisdags som jag promenerat med hundarna- rundan som tar normalt 20 min tog iåf 1,5 timme med pauser -Men väl värt det .

Jag skulle som sagt vara barnvakt i helgen, en av anledningarna till varför jag( grät!! ) när jag skulle skrivas in- eftersom de då inte visste hur länge. Dock hade syrrans ena unge grinat också så syrran hade ringt Patrik på torsdagen som lovat att de skulle få komma fast jag låg inne. Så en win win situation! Jag va så glad när de hämatde mig på sjukhuset - dock stirrade de mest på mig chockad av hur jag såg ut. Helgen ha löpt så att Patte har aktiverat Pelle & Ville med fotboll, shopping, bowling och Tv-spel medans jag fått sova och sett på när de spelat Tv-spel. De är ju så fantastiska och sköter sig själva- nöjd med allt. Och vad gjorde man utan Patte ? Som förutom vart med Pelle & Ville även skött aktiviering av hund? Samt kört ner på Sjukhuset med saker till mig .amt handlat,städat,tvättat och köpt mat till oss-  TACK Patte- du är  bäst!!!
Jag vill också tacka för alla sms/ samtal och facebook inlägg- som jag fått under tiden - det är otroligt uppskattat!!



Jag fotade lite idag  och här kommer bilder.


En bild på världens snällaste Sambo som alltid ställer upp på mig ( samt andra!) Bättre kan man inte få !

 


Polluxx fick ta med sig en fotboll på promenaden idag

 


Buskillar  

 


Sötnosen Polluxx 

 


Finaste Castor  

 


Som Syrrans unge sjunger- M(H)akuna Matata - de ord som är bra! Med Bollen är Polluxx liv perfekt

 


Årets första doppp- Polluxx njuter

    


En som inte njöt lika mycket av isvattnet

 


En som gillar bad och en som inte gillar

   


Häftig badbild med isen bakom !!Polluxx 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Sångberg - 24 mars 2019 18:19

Såvida äggen var mogna vid första parningen. Var på föreläsning igår om parning, dräktighet och valpning. Mkt spännande.  Glänsa mår bra och skruttar med på promenaderna . Jag har joggat några mornar så hon få vara hemma med husse och sköta hönsen....

Av Therese Sångberg - 21 mars 2019 20:20

Jag har ju som bekant inte mätt magen som förra gången MEN jag har ju sett hur den växt och är rund så idag var jag tvungen att jämföra med ett tidigare mått. 90 cm ( det är ju nästan 1 meter!) Runt midjan . Och tittar man på magen ser man rörelser p...

Av Therese Sångberg - 20 mars 2019 16:31


Inför varje dräktighet har jag bloggat med allt som hänt, mått på tiken mm. Men efter flera gånger där det i slutänden blivit tom mage och eller 1 valp vågade jag mig inte på en blogg denna ggr med risk om att bli besviken- lika besviken som er som s...

Av Therese Sångberg - 20 mars 2019 16:31


Inför varje dräktighet har jag bloggat med allt som hänt, mått på tiken mm. Men efter flera gånger där det i slutänden blivit tom mage och eller 1 valp vågade jag mig inte på en blogg denna ggr med risk om att bli besviken- lika besviken som er som s...

Av Therese Sångberg - 20 mars 2019 16:31


Inför varje dräktighet har jag bloggat med allt som hänt, mått på tiken mm. Men efter flera gånger där det i slutänden blivit tom mage och eller 1 valp vågade jag mig inte på en blogg denna ggr med risk om att bli besviken- lika besviken som er som s...

Ovido - Quiz & Flashcards