Direktlänk till inlägg 15 januari 2015

Kyla och snö

Av Therese Sångberg - 15 januari 2015 19:41

Samanfattar hur veckan är i LIvet de Luxx. Vi har en ny opererad Gnistra, som trots denna opereration mår oppen.


Det Började i somras. Vi var på rapporttävling då första skottet ljöd...( alltså var hon i princip halvvägs ) men därefter hade hon vänt vilket var konstigt för henne. terrängen var höga stenar och svårt terräng och för er som känner Gnsitra vet ni att i hennes temp inte direkt är ngn lunk.


Dagen därefter fann jag en stort bubbla på hennes bog. Jag trodde direkt det va en ennan slags knöl och ringde vetrinären , så vi fick komma in för test. Denna test gav inte mkt för den va vätskefylld med gammalt blod. Vilket kändes som att hon då stypt / rusat in i ngt efter tävlingen. Prov skickades till labb också och visade inget .


Knölen skulle gå ner och torka ut av sig själv, men den höll ganska stadig storlek så därför kontaktade vi vetrinär igen , Denna ggr va den fylld med färsk blod och trycket i bulan va så pass att när de stack in en spruta så sprutade de blod för fullt. Därför vart hon remiterad till Sundsvall för att de skulle öppna upp och se orsaken till det hela och varför det fyller blod .


Gnistra har inte haft ont innan eller nu efter . Vi har hela tiden framtills operationen kunnat trycka och ta tag i denna knöl samt vetrinärbesöken har kunna utfäöras utan lugnande. Men så är hon ju snälla Gnistra.


Enda jobbiga just nu är att hon tror att hon är lika pigg som vanligt ( lite stygn stoppar inte henne) och hon vill busa med Glänsa som inte tackar nej. Så¨ständig koll på brudarna. Som tur är får Gnistra vara hos Pattes föräldrar på dagarna när vi jobbar - och det tackar vi för.


NU hoppas vi bara att detta läker ut som det skall och hon är på benen snart.


Här är en bild på en av hennes favvo grejer som hon inte kan följa med på till veckan :-) Inte fåraherden med   


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Sångberg - 24 mars 2019 18:19

Såvida äggen var mogna vid första parningen. Var på föreläsning igår om parning, dräktighet och valpning. Mkt spännande.  Glänsa mår bra och skruttar med på promenaderna . Jag har joggat några mornar så hon få vara hemma med husse och sköta hönsen....

Av Therese Sångberg - 21 mars 2019 20:20

Jag har ju som bekant inte mätt magen som förra gången MEN jag har ju sett hur den växt och är rund så idag var jag tvungen att jämföra med ett tidigare mått. 90 cm ( det är ju nästan 1 meter!) Runt midjan . Och tittar man på magen ser man rörelser p...

Av Therese Sångberg - 20 mars 2019 16:31


Inför varje dräktighet har jag bloggat med allt som hänt, mått på tiken mm. Men efter flera gånger där det i slutänden blivit tom mage och eller 1 valp vågade jag mig inte på en blogg denna ggr med risk om att bli besviken- lika besviken som er som s...

Av Therese Sångberg - 20 mars 2019 16:31


Inför varje dräktighet har jag bloggat med allt som hänt, mått på tiken mm. Men efter flera gånger där det i slutänden blivit tom mage och eller 1 valp vågade jag mig inte på en blogg denna ggr med risk om att bli besviken- lika besviken som er som s...

Av Therese Sångberg - 20 mars 2019 16:31


Inför varje dräktighet har jag bloggat med allt som hänt, mått på tiken mm. Men efter flera gånger där det i slutänden blivit tom mage och eller 1 valp vågade jag mig inte på en blogg denna ggr med risk om att bli besviken- lika besviken som er som s...

Ovido - Quiz & Flashcards